Kursu
Darbs
kursi@progmeistars.lv |
#16 2008. gada 23. septembris ® Pulkveža
Brieža 6-1, tel. 67336035, 26428902 www.progmeistars.lv |
Uzņemšanas
noteikumi.
5.-11.klašu skolēnu uzņemšana maksas grupās sākumnodaļā un pamatnodaļā tiek veikta 3 reizes gadā janvārī, maijā, septembrī.
Bez pārrunām tiek pieņemti skolēni uz lietišķo nodaļu. Bez pārrunām tiek pieņemti olimpiāžu godalgas ieguvēji un skolēni ar labām atzīmēm matemātikā. Reflektants uzrāda administrācijai diplomu vai liecība.
Pēc pārrunas rezultātiem tiek pieņemti pārējie skolēni. Reflektants vienojas ar administrāciju par pārrunas laiku un uzrāda administrācijai liecību vai izziņu no skolas. Lai Jūs pielaistu pie testēšanās, Jums vajadzētu piereģistrēties caur internētu vai pa telefoniem 67336035, 6428902. Līdzi jāņem pildspalva un skolēna apliecība. Jāzina savs personas kods.
On-line
mācīšana internētā!!!
Šā gada novembrī
kursos uzsākta mācīšana internētā. Uzreiz
kļuva skaidrs tehniskais ierobežojums: datu pārraidei
tīklā audzēkņu datoros jābūt ne mazākai par
2 Mbit/sek. Aktīvi tiek izmantots Skype un citi
programmatūras produkti. Vienas nodarbības ilgums 1,5-2 stundas. Plānots organizēt klasi ar
4-6 audzēkņiem. Nebūt nav noteikts, ka viņiem visiem ir
jābūt no vienas apdzīvotas vietas.
Tie, kas
vēlas mācīties internētā, var sūtīt
iesniegumus uz adresi kursi@progmeistars.lv vai
reģistrēties mūsu internēta mājas lapā
nodaļā tiem, kas iestājas > reģistrēšanās
testēšanai. Pats
par sevi saprotams, ka kursi negarantē visu pieteikumu
apmierināšanu.
Kursu iespaidīgs ieguldījums
Latvijas informātikas izlases panākumos olimpiādē
IOI’2008
Starptautiskās informātikas olimpiādes IOI ir vienas no
visatzītākajām sacensībām pasaulē šajā
nozarē. Šogad Ēģiptes pilsētā Mubarakā no
16. līdz 23.augustam notika 20. olimpiāde. Tās dalībnieki
bija 283 skolēni no 83 valstīm. Saskaņā ar
olimpiāžu reglamentu katra komanda varēja pieteikt ne
vairāk par 4 dalībniekiem.
Latvijas komanda startēja veiksmīgi, izcīnot vienu sudraba
un divas bronzas medaļas!
Tradicionāli labākie bija dalībnieki no Ķīnas,
Polijas, Krievijas, ASV. Šajā reizē sekmīgi startēja
arī komandas no Taizemes, Taivanas, Dienvidkorejas un Baltkrievijas.
Kopumā zeltu saņēma 24 dalībnieki, sudrabu – 47, bet bronzu
– 70 dalībnieki. Kopējā ieskaitē par uzvarētāju
kļuva Huancheng Yu (Ķīna), otro vietu
ieņēma Panupong Pasupat (Taizeme), bet trešo vietu
dalīja Dong Zhou (Ķīna) un Marcin Kolscielnicki
(Polija).
Latvijas komandu pavadīja Mārtiņš Opmanis un
Kārlis Ganģis. Ar “Progmeistars” kursantiem
– IOI2008 dalībniekiem - nodarbojās mūsu vadošais
pasniedzējs Sergejs Meļņiks. Nodarbības notika 5-6 stundas
dienā 5 nedēļu garumā. Piesātināto treniņu
režīmu nosaka tāds pat režīms olimpiādē
IOI2008. Jaunieši saprata, ka, lai sasniegtu pieklājīgus
rezultātus, karstās vasaras dienas nāksies pavadīt nevis
pludmalē, bet gan datoru klasē. Intensīvā sagatavošana
deva attiecīgus rezultātus: visi trīs saņēma
medaļas. Faktiski sacensības notika 2 dienas. Katrā no
šīm dienām olimpiešiem tika piedāvāts 5
stundās atrisināt trīs uzdevumus. Par katru uzdevumu
maksimāli varēja iegūt 100 punktus.
Lūk, Latvijas
komandas sastāvs un rezultāti:
Progmeistara
absolvents, Rīgas ģimnāzijas “Maksima” absolvents Pāvels Cupikovs – sudraba medaļa,
Progmeistara
kursants, Rīgas Valsts 1.ģimnāzijas 11. klases
skolnieks Oļegs Ošmjans
– bronzas medaļa,
Progmeistara
kursants, Rīgas 71. vidusskolas 10. klases skolnieks Eduards Kaliņičenko – bronzas
medaļa,
S
aldus
pilsētas ģimnāzijas 12.
klases skolnieks Mārtiņš
Frolovs
No kreisās uz labo pusi: Oļegs Ošmjans, Eduards Kaliņičenko,
Mārtiņš Frolovs, Mārtiņš
Opmanis
Tas, ka lai sasniegtu augstus rezultātus šāda
līmeņa olimpiādēs, ir daudz jādomā un
jāstrādā, neatlaidīgi un sīvi – ir zināms visiem.
Bet nebūt ne visi zina, kā tieši tas darāms. Šīs
un daudzu citu iepriekšējo starptautisko olimpiāžu
rezultāti dod mums tiesības paziņot, ka “Progmeistars” kursi dod
iespēju intensīvi domāt un strādāt ar sevi.
Ārpilsētas skolēni arī tagad var pieslēgties mūsu
darbam, izmantojot apmācībai internētu.
Galvenais kursa objekts -
datu plūsmas, galvenokārt binārās un tekstu. Kursa
teorētiskā daļa veltīta dažu pieeju apskatei
algoritmu, bāzu, datu plūsmu apstrādes ideju koncepciju
izveidošanai. Tiek pētīti dažādi algoritmi un to
realizācija, kursā realizāciju izveidošanas procesā
parādās virkne netriviālu datu struktūru.
Kurss satur šādus sižetus:
1.
Darbs ar bitiem, darba ar bitiem specifika, strādājot ar C;
bitu plūsmas sinhronā un asinhronā apstrāde.
2.
Datu pārraides un glabāšanas formāti,
piemēram, datu pārraides formāts elektroniskajam pastam.
3.
Kontroles summas datu bojājuma vai netīšas aizvietošanas
atklāšanai, pārraidot vai glabājot
(nekriptogrāfiskās heš-funkcijas), konkrēti, tiek
aplūkoti CRC kodi, to realizācija un noturīgums.
4.
Dažādi saspiestības algoritmi bez zuduma
(arhivēšana) un to realizācija C valodā. Šeit tiek
aplūkotas visdažādākās pieejas, kas tiek pielietotas
mūsdienu arhivētājos, konkrēti: statistiskā
saspiešana (piemēram, prefiksa koda izveidošana pēc
Hoffmana metodes), aritmētiskā saspiešana, bloka kodēšana
(Barrouza-Uilera pārveidošana un metodes, kas tiek izmantotas
kopā ar to), datu vārdnīctipa saspiešanas metodes
(dažādi Ziva-Lempela algoritma varianti).
Algoritmu realizācijai
aizvēlēta C programmēšanas valoda. C efektivitāte, tai
raksturīgais vadības instrukciju sakopojums un datu struktūra
noteica tieši šādu izvēli.
C valodas
priekšzināšanas nav vajadzīgas. Nepieciešamais
sākuma minimums – 5 bāzes semestri.
C valodas apguvē kurss
dod speckursa "C.Unix" alternatīvu. Pie tam kurss izveidots
tā, ka visa tā daļu gaitā kursants pakāpeniski
apgūst pašu C valodu un mācas izmantot to. Tas nozīmē,
ka šajā speckursā var iestāties arī tie, kuri jau zina
C valodu – viņiem radīsies iespēja palūkoties uz to no
citām pozīcijām, ieraudzīt citu raksturīgu C
pielietošanas klasi un, salīdzinot jau ar viņiem zināmo,
gala rezultātā smalkāk izprast, izjust valodu, dziļāk
iepazīt (visai saturīgi) datu struktūras, kas tiek pielietotas
mācāmo algoritmu realizācijā.
Varētu teikt, ka
speckurss ir "platformas neatkarīgs" – kursanti
izstrādās programmas Unix'am, bet tās pārnešana uz
Windows platformu (vai kādu citu) nerada nekādas grūtības.
http://rus.atlants.lv/?menu=50&virstema=4&subtema=13&w_id=364217
http://www.lvzs.lv/lat/plzk_materiali/stradins_ostv_piemin_uzruna.htm
Vilhelms Ostvalds bija dzimis 1853. gada 2. septembrī Rīgā, muižnieku ģimenē. Viņš bija Baltijas vācu ķīmiķis, filozofs. Ostvalds ir viens no fizikālās ķīmijas pamatlicējiem. Rīgā viņam bija ne visai sekmīga mācīšanās, tāpēc viņš devās uz Tērbatu. Un tur sākās arī viņa zinātniskais un pētnieciskais darbs. Tolaik Tērbatas universitātē nebija pārstāvēta sintētiskā ķīmija, kas tolaik bija vadošā ķīmijas zinātne gandrīz visās Eiropas universitātēs. Universitāti viņš beidza 1875. gadā. Tāpēc Ostvalds pievērsās fizikālajai ķīmijai, pētot skābju un bāzu savstarpējās neitralizācijas likumus. 1881. gadā Politehniskajā institūtā atbrīvojās profesora vieta, un tas lika Ostvaldam atgriezties dzimtajā Rīgā, kur viņš cerēja izvērst savas spējas.
Rīgā
aizvadītie pieci seši profesora gadi Rīgas Politehnikumā
(1881— 1887) bija ārkārtīgi raženi gan Ostvaldam, gan
ķīmijas zinātnei, gan Rīgai. Tieši šo gadu
dēļ Rīgas vārdu godam min pasaules zinātnes
annālēs. Un tieši tad likts pamats stabilajām
ķīmijas zinātnes tradīcijām Rīgā. Arī šodien
Latvijas, Rīgas zinātnieku vārds pasaules ķīmijā
ir sadzirdams.
Rīgā
viņš lika pamatus jaunai zinātnei — fizikālajai
ķīmijai, te sacerēja tās pirmo monumentālo
rokasgrāmatu, te izdeva tās pirmo starptautisko žurnālu, te
atklāja homogēnās katalīzes likumības, izgudroja ierīces,
kas palikušas laboratoriju arsenālā vēl šodien
(Ostvalda viskozimetrs, pilošā dzīvsudraba elektrods).
Rīgā
dzima brīvo jonu teorija, ķīmiskās kinētikas
mācība, tieši Rīgā Ostvalds sāka bruģēt
ceļu uz savu Nobela prēmiju, kuru saņēma 1909. gadā
par katalīzes un ķīmiskā līdzsvara mācības
izveidošanu.
Taču
Ostvalds nebija šauras nozares zinātnieks, pat ne
ķīmiķis vien, viņš bija pasaules mēroga
cilvēks. Ostvalds radīja jaunu krāsu mācību —
koloristiku, izvirzīja ideju par vienotu starptautisku valūtu, par
starptautiskām mērvienībām, papīra formāta
standartiem (ko lietojam šodien), popularizēja pasaules valodu “ido”,
skolas reformu, potenciālu ģēniju diagnostiku.
Viņš bija viens no pacifisma, miera
aizstāvēšanas kustības pamatlicējiem, izvirzīja
savu “enerģētisko imperatīvu”: “Neizšķied
enerģiju, kāpini to un pārvērt augstākos veidos!”